Анонси

23-12-2011

Публікація «Міграційний потенціал України в контексті візового режиму з ЄС» вийде друком в кінці грудня 2011 року. Донецький інститут соціальних досліджень і політичного аналізу підготував аналітичний звіт «Міграційний потенціал України в контексті візового режиму з ЄС».

Новини

27-12-2011

Білорусь скасує візовий режим для туристів з ЄС Білорусь планує скасувати з 2013 року візовий режим для туристів з Євросоюзу, розповів директор департаменту з туризму Міністерства спорту та туризму Вадим Кармазін.

27-12-2011

Україна розраховує у 2012 році встановити безвізовий режим з рядом країн – МЗС Україна розраховує на домовленості про безвізовий режим або лібералізацію візового режиму з Малайзією, Сінгапуром, Уругваєм, Чилі, Південною Кореєю, Кувейтом.

22-12-2011

Україна і Туреччина уклали угоду про безвізовий режим. Про це повідомляє кореспондент "Української правди".Безвізовий режим орієнтовно почне діяти з травня 2012 року. Щороку Туреччина приймає близько півмільйона українських туристів.

21-12-2011

Рада ЄС надала мандат ЄК на проведення з Азербайджаном переговорів з укладення угоди про реадмісію та спрощення оформлення віз. Рада Європейського Союзу надала мандат Європейській Комісії на проведення з Азербайджаном переговорів щодо укладення угоди про реадмісію та спрощення оформлення віз.

20-12-2011

Україна та ЄС домовились про подальше спрощення оформлення віз для українських громадян У ході Саміту Україна-ЄС сторони завершили переговори щодо внесення змін до Угоди про спрощення оформлення віз.

19-12-2011

Безвізовий режим із ЄС залежить від виконання певних умов – Баррозу Введення безвізового режиму між Україною та ЄС залежить від виконання всіх необхідних умов, передбачених відповідним планом дій, заявив президент Європейської Комісії Жозе Мануель Баррозу.

19-12-2011

Європарламент затвердив директиву про єдиний дозвіл на проживання Директива дозволить усім іноземним працівникам, вихідцям із країн з-поза ЄС, отримати дозвіл на роботу та резиденцію шляхом проходження єдиної процедури.

15-12-2011

Чехія ввела обов’язкову реєстрацію заяв на шенгенські візи Для отримання шенгенських віз Чехія запроваджує обов’язкову реєстрацію заяв у системі Visapoint. Про це повідомляє посольство Чехії у Києві.

14-12-2011

Німеччина запроваджує «блакитну карту» Тепер фахівцям з країн, що не входять до Європейського Союзу, працевлаштуватись у Німеччині буде легше. Німецький уряд запроваджує для іноземних топ-кадрів «блакитну карту». Таким чином Німеччина спрощує умови їх прийняття на роботу.

14-12-2011

Болгарію і Румунію не прийняли у Шенгенську зону Рада міністрів з питань юстиції та внутрішніх справ ЄС не змогла прийняти рішення про приєднання Болгарії та Румунії до Шенгену.

12-12-2011

Інститут народознавства НАН України оприлюднив своє дослідження української трудової міграції Під керівництвом Ігоря Маркова, завідувача сектору етносоціальних досліджень Інституту народознавства НАН України було зібрано та представлено статистичні дані щодо сучасних тенденцій трудової міграції українських громадян.

11-12-2011

Ще три категорії громадян матимуть право на безкоштовні шенгенські візи МЗС України на завершальному етапі переговорів з ЄС щодо скасування оплати за візи до країн Шенгену для трьох категорій українців.

10-12-2011

Рішення про прийняття Болгарії та Румунії у Шенгенську зону відклали до весни Лідери Євросоюзу, що завершили сьогодні дводенний саміт у Брюсселі, відклали до березня 2012 року прийняття рішення про входження Болгарії та Румунії до Шенгенської зони, йдеться у висновку за підсумками зустрічі.

09-12-2011

Українцям, які мешкають біля кордону, збільшать термін перебування в Словаччині Україна і Словаччина внесуть зміни до Угоди про місцевий прикордонний рух. Про це повідомив на брифінгу директор Департаменту консульської служби МЗС України Андрій Олефіров.

09-12-2011

Україна та Євроюст парафували угоду про співробітництво Україна та Європейська організація з питань юстиції (Євроюст) парафували проект Угоди про співробітництво.

 

Основне/Аналiтика

 
02-11-2011

Візова проблематика та її відображення в українських медіа (контент-аналіз публікацій в ЗМІ у червні-серпні 2011 року). Частина 1.

Європа без бар’єрів оприлюднює матеріали інформаційного аудиту українських медіа за темою візової політики ЄС та процесів візової лібералізації. В першій частині аналізується сприйняття «візового бар’єру» в контексті європейської інтеграції, тематика віз в контексті Євро-2012 та висвітлення впливу візової проблеми на туристичну галузь. Автор - Наталія Пархоменко

Наталія Пархоменко

 

Метою даного дослідження був аналіз специфіки висвітлення в українському інформаційному просторі візової тематики. Завданням дослідження були

• Опис загальної присутності тематики у медіа-просторі

• Визначення особливостей презентації та внутрішньотематичного поділу цієї проблеми в ЗМІ

• Характеристика змістовного наповнення публікацій за найбільш резонансними темами

Об’єктом дослідження були статті в періодичних друкованих та інтернет-виданнях, а також сюжети теле- та радіопрограм за період з 1 червня по 1 вересня 2011 року. До вибірки залучені матеріали найбільш тиражних українських суспільно-політичних та ділових видань, основні регіональні видання та найвідвідуваніші (з врахуванням певної умовності відповідних рейтингів) інтернет-ЗМІ.

Матеріали відібрались за тематичною ознакою, тобто, пріоритет надавався публікаціям, які безпосередньо стосувались візової проблематики, а не тим, які містили ише контекстні згадки про неї. Для зручності сприйняття і у відповідності з основним змістом вони розподілені нами на декілька тематичних блоків, а саме: «Візи і проблеми євроінтеграції України», «Візи та Євро-2012», «Візи та туризм», «Візи та трудова міграція», «Візова практика іноземних диппредставництв».

 

Візовий бар’єр на шляху євроінтеграції

 

Візова лібералізація є частиною більш широкого євроінтеграційного процесу, однак такою, що її результати мають бути найбільш наочними для громадян та показовими для оцінки результативності діяльності влади. З огляду на це в інформаційному просторі дана тема постійно наявна, причому, як в публікаціях критичного характеру, так і у тих, що витримані в позитивній для діючого режиму тональності.

Представники правлячої Партії регіонів наполягають на тому, що влада ефективно працює у даному напрямку і вже досягла неабияких успіхів. Неодмінним атрибутом подібних заяв є підкреслення того, що попередники (в їхній термінології – «помаранчеві») не пішли далі декларацій, а всі конкретні кроки для досягнення мети зроблені протягом останнього року1. «Именно нынешняя, как ее называют оппоненты, "непроевропейская", власть фактически за год сделала больше для предоставления украинским гражданам права на свободное передвижение по Европе, нежели ее предшественники - за пятилетие» - наполягає народний депутат-регіоналка Юлія Льовочкіна у статті в авторитетному тижневику «Дзеркало тижня-Україна»2. Аналогічні твердження містяться й в інтерв’ю її колег по фракції – наприклад, Ірини Бережної3та Анатолія Кінаха4.

Даний месидж поширюється й у публікаціях регіональних ЗМІ, особливо – у місцевих офіціозах (друкованих органах облрад та облдержадміністрацій). Оскільки редактори цих видань, як правило, формувались як журналісти ще за часів СРСР, то і похвали на адресу влади за уявні успіхи наповнені штампами тієї епохи. Зокрема, у викладі «Волинської газети» це виглядає наступним чином: «Керівництво нашої держави неухильно проводить курс на покращення взаємин із державами Євросоюзу, вмотивовано наголошуючи, що повна відміна віз для громадян України вже до кінця нинішнього року стане найкращою демонстрацією Західною Європою свого дружнього ставлення до нашої держави як стратегічного партнера та гаранта миру і взаєморозуміння в Центральній та Східній Європі»5.

Втім, навіть на регіональному рівні не бракує публікацій, автори яких скептично оцінюють успіхи влади та мотиви, якими вона керується, виконуючи «План дій по запровадженню безвізового режиму з країнами ЄС». «Для української влади, яка постійно втрачає довіру своїх громадян, про що свідчать усі рейтинги, питання підписання з ЄС угоди про асоціацію та Зону вільної торгівлі (ЗВТ) є питанням політичного виживання» - стверджує буковинський тижневик «Час-2000»6.

Проопозиційно налаштовані загальноукраїнські медіа також ставлять під сумнів можливість нинішнього режиму виконати «візову» обіцянку. У одній з програм телеканалу Тві ведучий підкреслив, що «найближчим часом безвізовий режим нам не світить. Ухваленою торік "дорожньої карти" має вистачити надовго, доки Україна не почне проводити відповідних реформ, як-то реформа прикордонної служби, про ліквідацію віз не йдеться»7.

Ще більш жорстко розставив акценти тижневик «Свобода»: ««Лапша», которой угощал Парламентскую Ассамблею Совета Европы Янукович, научившийся уже говорить долго и бессодержательно, как и Ющенко, никого не удовлетворила. В ответ ему дали понять, что такая «разводка» не проходит, не то что вступление в ЕС, но даже отмена виз в ближайшее время не светят, и дали срок до осени на размышления»8.

У той же час експерти, оцінки яких наводяться в ЗМІ, не настільки категоричні. Зокрема, на думку багатьох політологів (Олександр Сушко, Олександр Палій та ін.), українське керівництво готове реально виконувати План дій та йти заради цього на певні матеріальні та організаційні затрати9.

Звернення до спеціалістів та дотримання журналістських стандартів щодо наведення різних точок зору характерне для ділових видань («Экономические известия», «Бизнес», «Коммерсант-Украина»), тоді як окремі суспільно-політичні тижневики та значна кількість інтернет-видань орієнтуються лише на те, щоб ця тема висвітлювалась у відповідності до загальних політичних симпатій/антипатій власників (спонсорів).

Показовою в цьому сенсі є висвітлення візових проблем у тижневику «2000», який позиціонується як неформальний рупор проросійських сил в Україні. З одного боку, на його сторінках послідовно ставиться під сумнів можливість скасування віз для українців внаслідок реалізації Плану дій. «Честно говоря, данный документ правильнее было бы назвать «Планом действий по непредоставлению Украине безвизового режима со странами ЕС», ведь многие его требования трудно- или даже невыполнимы, а часто и откровенно дискриминационны» - стверджує видання10. З іншого – постійно підкреслюється, що скасування віз для України може відбутись лише разом із скасуванням їх для Росії, а ця країна отримає безвізовий режим без взяття на себе зобов’язань, подібних до тих, що їх підписала українська влада11.

Останню теза (залежність успіху у досягненні безвізового режиму з ЄС для України від переговорів з цього питання між Європою та РФ) в українському інформпросторі час від часу «підтримують» вкиданням інформації про те, що візова завіса для росіян буде усунута раніше, аніж для українців12. Щоправда, оскільки такі заяви звучать не вперше, реалістичність такого сценарію викликає сумніви. «Росія не менше, ніж Україна, прагне безвізового режиму з Європейським Союзом. І тамтешні можновладці, так само, як і наші, люблять заявляти, що до підписання відповідної угоди залишається «всього нічого» - так оцінила заяви російських дипломатів про успіхи на «візових» переговорах газета «Україна молода»13.

Інформаційні маніпуляції навколо уявних російсько-українських «перегонів» щодо отримання безвізового режиму можна проілюструвати на прикладі використання в українських ЗМІ заяви Голови Східного комітету німецької економіки Еркхарда Кордеса, який сказав, що німецькі бізнесмени втрачають величезні гроші від того, що для частини східноєвропейських країн (тобто – РФ, України, Білорусі та Молдови) зберігається візовий режим. Інформагенція «Укрінформ» 8 липня переказала зміст висловлювання у тому сенсі, що в ньому йшлося про необхідність скасування віз для українців14. А інтернет-видання «Обозреватель» 25 липня «побачило» в цих же словах вимогу німецьких підприємців дати безвізовий режим тільки для росіян15.

Ще одним аспектом висвітлення проблеми, в якій у підтексті згадується Росія, є щире чи удаване обурення журналістів з того приводу, що наша країна (на відміну від РФ) погодилась на асиметричну відміну віз для європейців. Як підкреслив тижневик «Профиль» «жители европейских государств, находящиеся в Украине, пользуются теми же правами и свободами, но могут приезжать в нашу страну без оформления виз и отказывать украинцам в аналогичном праве»16. Ця тема висвітлюється переважним в «мінорних» тонах, наводяться численні приклади дискримінації українців та згадуються про випадки потрапляння до України кримінальних елементів з країн ЄС. Втім, інколи з’являється інформація й іншого роду – наприклад, що деякі європейські фірми зацікавлені відкрити офіси в Києві, а не в Москві, у тому числі і з тієї причини «что в Россию гражданам ЕС нужна виза, а к нам представители европейских стран могут приезжать без нее»17.

Так чи так, але в українських медіа не бракує критики й на адресу європейської бюрократії, на якій, поза сумнівом лежить значна частина відповідальності за повільний прогрес у вирішені візового питання. Насамперед йдеться про гіпертрофовані страхи європейців перед «навалою мігрантів зі Сходу»18. «Важливо позбавити українців цього пекучого сорому, цього приниження у чергах за візами під посольствами ЄС. Зробити так, щоб, подорожуючи Європою, він не почувався європейцем другого ґатунку. Україна давно перестала бути для ЄС джерелом підвищеного ризику трудової міграції, і про це свідчать дані Євростату (за результатами минулого року українці не ввійшли навіть до перших тридцяти країн — постачальників по шукачів притулку в ЄС) та низький рівень відмови у видачі віз (близько 4%), натомість безвізовий режим з Євросоюзом став для українців нагальною потребою»19 - стверджує офіційний друкований орган Верховної Ради газета «Голос України».

Негативні оцінки висловлюються з приводу небажання Брюсселю брати на себе конкретні зобов’язання. Так, на думку народного депутата Тараса Чорновола «План действий по либерализации визового режима, который должна выполнить Украина, не накладывает никаких обязательств на вторую сторону. Проще говоря, Европа говорит нам: “Мы можем вести с вами переговоры, если вы сделаете такие-то действия. В противном случае диалога вообще не будет”. Но и этот диалог вторую сторону, по большому счету, ни к чему не обязывает, потому что всегда могут найтись какие-то “другие обстоятельства” 20.

Навіть простий передрук повідомлень інформагенств про висловлювання єврокомісарів з приводу можливості скасування віз для українців деякі інтернет-видання «оздоблюють» іронічними заголовками, що не випливають зі змісту наведеної інформації21. У той же час, з незрозумілих причин, особисті думки низки східноєвропейських євродепутатів (поляка Павла Залевскі, естонця Іварі Падара, латвійця Александра Мирського)22 нерідко інтерпретуються як такі, що відображають позицію всього Європарламенту.

Між тим, використання «візового питання» в українській внутрішньополітичній боротьбі дає «карти в руки» не згаданим євродепутатам-симпатикам України, а тим представникам європейського істеблішменту, які воліли б відкласти це питання в «довгу шухляду». Влітку 2011 року в цьому сенсі «відзначилась» як українська влада, так і українська опозиція. На адресу першої пролунали звинувачення у тому, що Адміністрація Президента вносить імена громадських активістів до переліку кримінальних елементів для бази даних Інтерполу, а це, в свою чергу, призводить до відмов у наданні цим особам шенгенських віз23. І хоча з боку речників ПР прозвучали спростування цієї інформації24, однак навряд чи можна вважати, що в цій історії розставлені усі крапки над «і».

Набагато потужніший скандал виник у зв’язку зі спробою використанням візового «важелю» у судових процесах проти екс-прем’єра Юлії Тимошенко та екс-міністра внутрішніх справ Юрія Луценка. Політтехнологи партії «Батьківщина» організували специфічні акції під іноземними диппредставництвами з вимогою заборонити в’їзд до країн Заходу декільком суддям та високопосадовцям з виконавчої гілки влади.

Навколо цих історій розгорнулась справжня інформаційна «буря». Представники АП та провладні видання звинуватили опозицію в тому, що вона діє на шкоду пересічним українцям. «Горе-оппозиционеры сознательно действуют во вред своей стране и ее людям. По принципу «ах не доставайся ж ты никому»: мол, раз мы в тюрьме, то и Украине не надо в ЕС, и простым украинцам нечего облегченно получать шенгенские визы, и предпринимателям незачем торговать с Европой на равных»25 - обурилось інтернет-видання «Версии». «Люди Тимошенко уже не знают, как привлечь к себе внимание. Они думают, что могут решать за судей, в какие страны тем ездить»26 - прокоментувало справу інтернет-видання «Фраза».

Радник Президента Ганна Герман у своєму блозі написала, що складання «чорних списків» чиновників нагадує «фашистські методи сегрегації» — політики примусового відділення певної групи людей, поділ людей на категорії27. А вітчизняний МЗС, вустами директора інформаційного департаменту Олега Волошина, дорікнув керівництву Європейської народної партії, що підтримуючи Тимошенко та забуває про проблеми пересічних українців28. "Хотілось би також, щоб він чи в Твіттері, чи в будь-якій іншій формі, як і інші представники ЄНП хоча б заявили, що виступають за скасування віз для українців під Євро-2012"29, - заявив Волошин.

 

Візові проблеми в контексті Євро-2012

 

Чисельно найбільшу групу публікацій, в яких згадуються візові проблеми, складають тексти, присвячені майбутньому Чемпіонату Європи з футболу. Сталий інтерес до цієї теми виявляють як центральні, так і регіональні ЗМІ. Але якщо у випадку Львова тема «візи та чемпіонат-2012» є лише одним (і не найважливішим) із контекстів, в якому медіа висвітлюють тему, то в Донецьку та Харкові він є виразно домінуючим. Східноукраїнські видання, втім, не формують якийсь самостійний дискурс, а лише ретранслюють у специфічний спосіб месиджі, які надходять з Києва. А українські високопосадовці найчастіше згадують про візи саме у зв’язку з європейською футбольною першістю. Головним ньюсмейкером в цьому сенсі залишається Президент Янукович, заяви якого провокують хвилі невиправданого оптимізму щодо можливості скасування візового режиму з ЄС до літа наступного року, так і своєрідні (і більш потужні) «антихвилі» спростувань з боку європейських дипломатів та представників Єврокомісії. Так, наприклад, резонанс від чергового публічного висловлення сподівань на безвізовий режим з ЄС в 2012 (під час візиту Президента України до Словаччини 17 червня 2011 року)30 був набагато менший, аніж від заяви з цього приводу, зробленої Головою представництва Єврокомісії Жозе Мануелем Пінту Тейшейра, який недвозначно відкинув саму можливість розглядати питання скасування віз для українців та проведення нашою країною футбольного чемпіонату31. «Ці два поняття пов'язувати немає сенсу, оскільки Євро-2012 не є частиною плану дій з лібералізації візового режиму. Він спрямований на ряд аспектів, зокрема, на покращення якості контролю за кордонами, а також на покращення якості документів» - заявив Тейшера. У програмах новин лише мимохідь згадувались слова Януковича32, тоді як тому, що сподівання українського лідера нереалістичні були присвячені спеціальні сюжети окремих каналів33. Виокремлювалась дана новина (неможливість запровадження безвізового режиму у найближчий рік) і у випусках новин популярних FM-радіостанцій34. Щоправда, заява Януковича також активно ретранслювалась у новинах на радіо – особливо в програмах державного «Українського радіо»35.

Натомість офіційні видання та телеканали уникли прямого цитування слів віце-прем’єр-міністра, відповідального за підготовку до Євро-2012 Бориса Колесникова, оскільки вони дисонували з висловленим Президентом оптимізмом. «Если бы УЕФА решал проблему вхождения в Шенгенскую зону, то Украина давно была бы в ней. Григорий Суркис выиграл тендер на проведение Евро в тот момент, когда в нашей стране не было ни одного аэропорта, ни одного стадиона. Вход в Шенгенскую зону он бы тоже получил от УЕФА, если бы мы его об этом попросили. Но требования о безвизовом режиме предъявлять нет смысла»36- заявив Колесников, свідомо чи мимоволі вийшовши за межі свого традиційного «обміну люб’язностями» з Головою Федерації футболу України Григорієм Суркісом та, де-факто, заперечивши слова Голови держави.

Позиція Колесникова зрозуміла – він хоче чітко розмежувати відповідальність за суто технічні аспекти підготовки до Євро та, з самого початку – слабко реалістичні, сподівання на те, що чемпіонат допоможе вирішити декілька супутніх проблем. Однак в ЗМІ вже з’являються публікації, автори яких пропонують оцінювати все це в комплексі, адже далеко не для 100% українців найважливішим було побачити два-три стадіони та пару нових терміналів аеропортів. Зокрема, оцінюючи чемпіонат як інвестиційний провал для України вони згадують і про численні обіцянки вирішити візові проблеми вболівальників і не тільки їхні. «Ще один позитив, на який чекали українці від Євро - відміна віз до 2012 року. Спочатку українцям розповідали, що якщо хтось матиме квиток на матч, який відбувається в Польщі, то замість візи достатньо буде на кордоні показати квиток на матч. А згодом заяви були ще більш оптимістичними. Навіть під час цьоготижневої поїздки до Словаччини наш президент Янукович сміливо заявляв, що безвізовий режим у Євросоюз для українців має бути введений до початку Євро-2012. Але це лише мрії»37- підкреслила закарпатська газета «РІО».

Оскільки чемпіонат проводиться в Україні та Польщі, візова тема висвітлювалась в ЗМІ саме в контексті двосторонніх відносин. І саме у цих публікаціях виникала найбільша плутанина, оскільки окремі журналісти навіть не намагались зрозуміти, що Республіка Польща не може самостійно запровадити безвізовий режим для українців, а короткочасні візи (які й будуть видаватись вболівальникам) є не національними, а шенгенськими. Дезорієнтація читачів відбувалась вже на рівні заголовків, в яких стверджувалось що Польща та Україна досягнули домовленостей про безвізові поїздки на час проведення Євро-201238. Вільно інтерпретувались обережно-оптимістичні заяви польських дипломатів. Зокрема, коли Надзвичайний та повноважний посол Польщі в Україні Хенрик Литвин, в ефірі 5-го каналу, відповідаючи на питання про можливість скасування віз вже через рік, сказав наступне: «Возможно ли это? Я не знаю. Но украинские коллеги передают нам позицию, что считают это возможным»39, то це було подано низкою інтернет-видань40 як свідчення того, що саме у Варшаві, а не в Києві не виключають вищезгаданої можливості.

Багато спекуляцій виникло навколо теми про взаємозв’язок між наявністю квитка на матчі Євро в одному з польських міст та можливістю отримання візи у цю країну. Як виявилось, частина вболівальників цілком готова була повірити, що білет на футбол може стати «замінником» візи41. У той же час окремі журналісти звернули увагу на те, що якщо візові процедури можна спростити для окремої групи (спортивних фанів), то варто було б подумати над тим, щоб подібний досвід був поширений на інших громадян, які їдуть до Європи, скажімо, з туристичною метою42.

Ця тема не отримала серйозного продовження, хоча цілком очевидно – створення якихось привілеїв для вболівальників може бути використано для зловживань з видачею віз та перетином кордону. Наприклад, в сюжеті 1-го Ділового каналу наводяться слова виконавчого директору Центру кримінологічних досліджень В'ячеслав Коновалова, який стверджує: «Під час Євро-2012 уболівальникам буде складно отримати дозвіл на перетин кордону з Польщею. Є загроза відкриття численних візових служб з боку посольства Польщі в Україні. Вони займатимуться оформленням документів для наших громадян для виїзду до другої країни-господарки євротурніру. І, на його думку, мають сумнівну репутацію»43.

Загалом, можна припустити, що в червні-липні 2011 року відбувся останній «сплеск» оптимізму щодо можливого скасування віз для українців з нагоди футбольного єврочемпіонату. Як відзначає видання «Дело» «Оснований полагать, что украинцы смогут путешествовать в страны ЕС без виз к 8 июня 2012 года (официальный старт финальной части футбольного чемпионата), практически не остается. В лучшем случае желающие отправиться в соседнюю Польшу футбольные фаны могут рассчитывать лишь на оперативность работы польских консульств либо упрощенную возможность получить шенген при наличии входного билета на футбольный матч»44. А згідно з опитуванням, проведеним тижневиком «Статус», тепер найбільш оптимістичні українські політики сподіваються що «ожидать отмены виз следует в 2012 г., после завершения Евро-2012»45.

Вплив візового режиму на туристичний бізнес

Загальновідомо, що проблеми з отриманням шенгенських віз серйозно ускладнюють життя українським туристам та приносить збитки туроператорам. Цього року була оприлюднена загальна статистика, згідно з якою загальний обсяг втрат європейського туристичного бізнесу від візового режиму складає понад 1 млрд. євро46. Важко вирахувати, яка частина цієї суми утворилась внаслідок того, що до європейських країн не поїхали туристи саме з нашої країни, однак вона може бути достатньо великою. Особливо помітні втрати мають невеликі країни, що межують з Україною (Словаччина, Угорщина). Ця тема найболючіша для Закарпаття та Галичини. Наприклад, ужгородська газета «Старий замок Паланок» акцентує увагу на тому, що від спрощення процедури видачі туристичних віз виграли б не тільки українці – цього ж хотіли б і словацькі бізнесмени та турфірми47. А тернопільська «РІА-плюс» стверджує, що мешканці цієї області зацікавлені не тільки в виїзді на кордон на роботу, але й в поїздках на різного роду мистецькі фестивалі до сусідніх країн. Але «перш ніж їхати на фест, треба йти у консульства за візами. Це дещо відбиває бажання їхати в сусідні Польщу, Угорщину та ін.»48- пише видання.

Втім, загальну тональність публікацій на дану тематику можна визначити швидше як оптимістичну. Адже влітку 2011 відбулися певні зміни на краще і пересічному туристові стало легше отримати візу до раніше вкрай сурових країн – Греції та Іспанії. Керівники туристичних агентств наполегливо переконували журналістів, що проблеми з оформленням віз до цих країн – у минулому. Наприклад, газета «Факты и комментарии» навела слова одного з менеджерів турфірми, яка стверджувала, що це раніше складно було оформити іспанську візу «но сейчас визы открывают нормально, как и в других посольствах, а потому и туристический поток в Испанию увеличился»49. Ця метаморфоза видається тим більш вражаючою, що за твердженнями учасників туристичного ринку раніше іспанське посольство відмовляло у візах навіть за наявності усіх належних документів і ігнорувало прохання пояснити причини відмов. "В 2007,2008 и 2009 годах испанское посольство было самым худшим. Сейчас поменялось руководство, многих уволили и работу наладили"50, — сподівається керівник відомої туристичної кампанії "Феєрія" Ігор Захаренко.

Аналогічна ситуація склалася і навколо грецького посольства, раніше сумновідомого не тільки з кількості відмов, але й завдяки декільком скандалам, пов’язаним з брутальною поведінкою його консульських працівників. «О плодотворном сотрудничестве туроператоров и консульств Греции в Украине говорит и тот факт, что, по данным министра культуры и туризма Греции Павлоса Геруланоса, количество визовых отказов украинцам в этом году сократилось до 1%. Все это позволило Греции, чью доходную часть бюджета на треть формирует туристическая отрасль, уже в этом году на 10% увеличить поток туристов из Украины»51- відзначає газета «Экономические известия».

Українські ЗМІ достатньо детально висвітлювали візит грецького міністра культури та туризму, який відбувся в липні. Резонанс викликали його слова що «греческая сторона в первую очередь стремится рассмотреть и реализовать все возможности, которые предоставляет европейское законодательство в пределах юридической базы Шенгенского договора. «Это основное - надо сначала определить, какие возможности может предоставить Шенгенское соглашение для облегчения получения виз»52. На центральних телеканалах вийшли відповідні телесюжети, неодмінною деталлю яких було акцентування уваги на тому, що українські туристи, які планують відвідати Грецію, тепер не зустрічають утруднень53.

Варто зауважити, що деякі видання подали інформацію про лібералізацію візової практики південноєвропейськими країни з погано прихованою зловтіхою. Адже занадто очевидною є причина цих змін – економічна криза, що вразила ці країни. «Вследствие потрясшего Грецию экономического кризиса и народных волнений тамошние бюрократы вынуждены были не только упростить получение виз для украинцев, но и снизить цены»54- підкреслила «Комсомольская правда в Украине».

Покращення ситуації з отриманням віз в консульствах окремих країн, втім, лише частково змінює загальну, доволі сумну картину. Наприклад, журналісти газети «Голос України» розповіли на сторінках свого видання історію своїх невдалих спроб, за допомогою туристичного агентства отримати візи для поїздки в Чехію. За словами авторів публікації «Оформити туристичну візу самотужки практично нереально — для цього доводиться звертатися до туристичних агентств, які оформляють «перепустку на Захід» за додаткові гроші. Хоча і турагентство не гарантує того, що вам удасться виїхати за кордон»55.

Насправді турфірми не лише не гарантують отримання візи, але й, як стверджує львівська газета «Експрес», свідомо беруть участь у шахрайстві. На конкретних прикладах видання проілюструвала твердження, що «платячи турфірмі за послуги в оформленні шенгенської візи, чималі гроші можна витратити даремно»56. Цій же темі, надавши слова як представникам туріндустрії, так і експертам присвятила окрему програму ТРК «Ера»57. На жаль, в ситуації коли практика консульств різних країн Шенгену продовжує різнитись, а вимоги до документів – змінюватись, турфірми можуть достатньо успішно самовиправдовуватись, перекладаючи провину за свої недопрацювання на дипломатів58.

Тема «візи та туризм», зі зрозумілих причин, найбільш активно потрапляє у фокус уваги мас-медіа в період літніх відпусток. Ризикнемо припустити, що ці публікації/телесюжети мають достатньо обмежену цільову аудиторію. Адже для значної частини українців поїздки до заможних країн ЄС утруднені не тільки візовим бар’єром, але й банальним браком коштів.

 

_____________________________________

 Посилання:

1Украина "проспала" безвизовый режим с ЕС// Подробности (http://podrobnosti.ua/analytics/2011/06/17/775705.html), 17.06.2011 2По обе стороны от... свободы// Зеркало недели-Украина, 02.07.2011

3С кем Украине лучше торговать// Delo.ua (http://delo.ua/opinions/s-kem-ukraine-luchshe-torgovat-159752/), 24.06.2011

4Украина ищет друзей// Комсомольская правда в Украине, 14.06.2011

5Політика інформаційна та візова// Волинська Газета, 28.07.2011

6На шляху до Європи про зону вільної торгівлі з ЄС та безвізовий режим// Час – 2000, 21.07.2011

7Польща підштовхує Україну до Євросоюзу// TBi: програма «Сьогодні. Підсумки», 17.07.2011

8Провал планов?// Свобода, 27.06.2011

9До отмены виз Европой еще далеко// Экономические известия, 17.06.2011

10Какая Украина нужна Европе?// 2000, 01.07.2011

11Брюссельская халва для Анкары и Киева// 2000, 02.09.2011

12Россия может опередить Украину?// Provoкация (http://provokator.com.ua/2011/07/12/rossiya-mozhet-operedit-ukrainu/), 12.07.2011; Безвизовый режим РФ-ЕС возможен в ближайшее время?// Главред (http://glavred.info/archive/2011/07/12/091708-15.html); 12.07.2011

13Росія теж хоче в Європу без віз// Україна молода, 13.07.2011

14Немецкие предприниматели настаивают на отмене виз для украинцев// Укринформ, 08.07.2011

15Германия громко потребовала отмены виз с Россией// Обозреватель (http://www.obozrevatel.com/abroad/germaniya-gromko-potrebovala-otmenyi-viz-s-rossiej.-podrobnosti.htm), 25.07.11

16Основные понятия// Профиль Украина, 25.06.2011

17Киев хотят превратить в «международную гавань»// Столичные новости, 29.06.2011

18Спиною до східного напрямку// Український Тиждень, 08.07.2011

19Свобода пересування: хто і як за неї бореться// Голос України, 15.07.2011

20Депутат: Украине никто не обещал безвизовый режим //UBR.ua (http://ubr.ua/ukraine-and-world/power/deputat-ukraine-nikto-ne-obeshal-bezvizovyi-rejim-97091), 13.07.2011.

21Наприклад: Отменять ли визы украинцам, ЕС решит в сентябре. С коррупцией что-то неладно…// RUpor.info (http://www.rupor.info/news-politika/2011/06/17/otmenjat-li-vizi-ukraincam-es-reshit-v-sentjabre-s/ ), 17.6.2011

22Европарламент вступает в предвыборную борьбу// 2000, 17.06.2011; В Европарламенте прогнозируют отмену виз с Украиной через 2 года// Подробности (http://podrobnosti.ua/power/2011/08/25/787635.html), 25.08.2011; В Европарламенте прогнозируют отмену виз с Украиной через 2 года// РБК-Украина, 25.08.2011; Европарламент призвали дать Украине безвизовый режим как можно скорее// Подробности (http://podrobnosti.ua/power/2011/06/23/776990.html), 23.06.2011; Часть депутатов Европарламента готова убеждать коллег, что украинцы - добрые и отзывчивые// Остров (http://ostro.org/news/article-194959/), 22.06.2011

23Левочкин & Сo. борются с оппозицией руками Интерпола?// Обком (http://obkom.net.ua/news/2011-08-12/1200.shtml),12.08.2011 24У "Регіонах" запевняють, що не заважають отримувати шенген опозиції// Українська Правда (http://www.pravda.com.ua/news/2011/08/12/6487270/), 12.08.2011

25Юля-тормоз// Версии (http://www.versii.com/news/238805/), 31.08.2011

26Люди Тимошенко уже не знают, как привлечь к себе внимание // Фраза (http://www.fraza.ua/news/13.08.11/122197.html); 13.08.2011

27Юля не їздить, то й вам зась!// Україна молода, 15.06.2011

28Волошин: МИД Украины возмущают попытки иностранных партнеров вмешиваться в суд над Тимошенко// РБК-Украина, 17.08.2011; 

29 МЗС: Хай ЄНП краще виступить за скасування віз для українців// Українська Правда (http://www.pravda.com.ua/news/2011/06/24/6328308/), 24.06.2011.

30Брат-и-слава// Известия в Украине, 20.06.2011

31Украине посоветовали не приплетать Евро-2012 к отмене виз в Евросоюз// Подробности, 21.06.2011 (http://podrobnosti.ua/power/2011/06/21/776473.html); Евро-2012 - отдельно, шенген-отдельно// Профиль Украина, 25.06.2011; Визы остаются// Статус, 04.07.2011;

32Наприклад, журналіст «1+1» не без іронії переповів заяву Януковича в Братиславі: «Віктор Янукович обіцяє більше: до «Євро-2012» Україна виконає всі вимоги Євросоюзу і українці, сподівається, мандруватимуть у Європу без віз, вільно. Але не всі, наприклад, у Юлії Тимошенко, найімовірніше, проблеми залишаться».// Телеканал «1+1»: Програма «ТСН», 17.06.2011. 33Омріяних віз в ЄС українці до Євро-2012 так і не отримають// 24-й канал: програма "Новини", 01.07.2011; Європа неприступна// Перший дiловий: програма "Новини", 01.07.2011;

34Наприклад: Євросоюз не збирається скасовувати візи для українців на час проведення чемпіонату Євро-2012// Наше радио: Програма Новини, 01.07.2011.

35До проведення чемпіонату Євро-2012 Європейський Союз ухвалить рішення про безвізовий режим з Україною, на це сподівається президент Віктор Янукович // УР-1: Програма «Новини», 18.06.2011.

36Обратный отсчет// Московский комсомолец в Украине, 22.06.2011.

37Євро-2012 - інвестиційний провал для України// РІО (Ужгород), 25.06.2011.

38Украина и Польша договорились о безвизовом режиме// Известия в Украине, 22.08.2011.

39Польша не исключает отмены виз в ЕС на Евро-2012//Delo.ua (http://delo.ua/ukraine/polsha-ne-iskljuchaet-otmeny-viz-160180/) ; 03.07.2011.

40Наприклад: Посол Польщі не виключає скасування віз до ЄС на Євро-2012// Українська Правда (http://www.pravda.com.ua/news/2011/07/2/6351273/), 2.07.2011.

41Во время Евро-2012 харьковчан будут пускать в Польшу по футбольным билетам// Комментарии – Харьков (http://kharkov.comments.ua/news/2011/08/18/152325.html), 18.08.2011

42Во время Евро-2012 шенгенскую визу можно будет получить на основании билетов на матч// Delo.ua (http://delo.ua/ukraine/vo-vremja-evro-2012-shengenskuju-vizu-mozhno-budet-poluchit-na-osnov-163065/ ) ; 18.08.2011 На Евро в Польшу дадут визы по билетам на матчи?// Сегодня, 20.08.2011

43Під час ЄВРО 2012 уболівальникам буде складно отримати дозвіл на перетин кордону з Польщею//Перший дiловий: Програма «Новини», 23.06.2011.

44Безвизовый режим к Евро-2012 для украинцев невозможен// Delo.ua. (http://delo.ua/opinions/bezvizovyj-rezhim-k-evro-2012-d-159978/), 30.06.2011.

45Визовый прогресс// Статус, 13.06.2011

46Визовый режим Европы отпугивает 21% туристов и приносит туроператорам €1 млрд. потерь// РБК- Украина (http://www.rbc.ua/ukr/digests/show/vizovyy-rezhim-evropy-otpugivaet-21-turistov-i-prinosit-24062011173700), 25.06.2011.

47Закарпатці їздили з Президентом і домовилися про бізнесову співпрацю зі словацькими колегами//Старий Замок Паланок, 23.06.2011

48“Це – грандіозно, але треба візи...”// РІА-плюс, 22.06.2011

49Обеспеченные любители экзотического отдыха платят 700 долларов, чтобы пожить недельку в шалаше прямо в чаще тропического леса//Факты и Комментарии, 17.06.2011

50Украинцам стали чаще выдавать шенгенские визы//Труд в Украине, 26.08.2011.

51Что для Греции плохо, то туристу — хорошо// Экономические известия, 26.07.2011.

52Греция хочет облегчить доступ для украинских туристов - министр П.Геруланос// Укринформ, 15.07.2011

53Наприклад: Схильні економити на відпочинку українці відкривають нову традицію// 1+1: Програма "ТСН", 01.07.2011

54Можно ли сэкономить на чужих проблемах?// Комсомольская правда в Украине, 17.06.2011.

55Випробування візами// Голос України, 16.06.2011

56Візове шахрайство// Експрес, 28.07.2011

57І гроші втратиш, і паспорт заберуть – у турфірм свої закони// ТРК «Ера»: Програма «Ера бізнесу», 22.06.2011.

58Відпочити за кордоном без проблем легко хіба що маститому правнику// UBR: Програма «Головне за тиждень», 26.06.11; Туристам не варто боятися штампів про повернення у закордонних паспортах// Рідне місто (Черкаси), 10.08.2011.


Нашi Публiкацiї

25-05-2011

НОВИНКА! Безпека документів та міграційна політика: висновки та рекомендації міжнародних робочих груп для України. До видання увійшли дослідження експертів міжнародних секторальних робочих груп за напрямками «міграційна політика» та «безпека документів», що є важливими складовими руху України до безвізового режиму у відносинах з ЄС.

24-05-2011

Як досягти безвізового режиму з Європейським Союзом? Досвід Західних Балкан для України. Дана публікація розкриває особливості процесу візової лібералізації, що відбувся в країнах Західних Балкан та є актуальним для України. Досвід окремих країн регіону, висвітлений в рамках публікації, ілюструє успіхи та труднощі виконання Дорожніх карт (2008 — 2010 років) на прикладі Сербії, Боснії та Герцеговини, Албанії.

05-05-2011

Шенгенські консульства в оцінках та рейтингах. Візова практика країн-членів ЄС в Україні, 2010 р. Інформаційно-аналітичний матеріал, що міститься у даній публікації, є результатом масштабного та значною мірою безпрецедентного дослідження, виконаного «Європою без бар’єрів» влітку 2010 року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

06-09-2010

Безвізова Європа для країн Східного партнерства: шляхи досягнення Видання присвячене тактиці та стратегії руху до безвізового режиму країн Східного партнерства у відносинах з Європейським Союзом. Оцінки та рекомендації, підготовлені міжнародною експертною групою, розкривають наявні механізми та можливості візової лібералізації: як двосторонні, так і регіональні. Запропоновані матеріали спрямовані на посилення та подальшу професіоналізацію міжнародного громадського впливу та ефективне лобіювання ідей свободи пересування у Європі. Підготовка публікації відбувалась за участі провідних профільних європейських установ: Центру європейської політики (ЕРС, Брюссель) та Європейської ініціативи стабільності (ESI, Брюссель-Берлін-Стамбул)

05-09-2010

Коментований переклад Візового Кодексу Європейського Союзу Видання містить неофіційний переклад Регламенту № 810/2009 ЄС, що встановлює Кодекс Спільноти з візових питань (Візового Кодексу ЄС), супроводжений коментарями фахівців «Європи без бар’єрів». Коментарі стосуються нововведень Кодексу у порівнянні з іншими документами (насамперед, з діючою Угодою про спрощення оформлення віз між Україною та ЄС), спрямовані на підвищення громадської обізнаності щодо нормативно-правової бази ЄС з питань візової політики та покликані полегшити практичне використання даного документу українськими заявниками.

19-05-2010

Законодавче забезпечення руху до симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. Поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні Видання формулює перелік завдань у законодавчій сфері, виконання яких є необхідною умовою для встановлення симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. У другій частині видання систематизовано поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні — з використанням як даних незалежного моніторингу, проведеного «Європою без бар'єрів», так і офіційних даних.

19-05-2010

Формуючи дорожню карту до безвізового режиму для громадян України у відносинах з Європейським Союзом Видання присвячене систематизації «домашніх завдань» України, спрямованих на досягнення безвізового режиму з ЄС в контексті перспектив імплементації «дорожьої карти» до безвізового режиму між Україною та ЄС. Запропоновано рекомендації щодо ефективнішого використання Угоди про спрощення оформлення віз між Україною та ЄС.