Анонси

23-12-2011

Публікація «Міграційний потенціал України в контексті візового режиму з ЄС» вийде друком в кінці грудня 2011 року. Донецький інститут соціальних досліджень і політичного аналізу підготував аналітичний звіт «Міграційний потенціал України в контексті візового режиму з ЄС».

Новини

27-12-2011

Білорусь скасує візовий режим для туристів з ЄС Білорусь планує скасувати з 2013 року візовий режим для туристів з Євросоюзу, розповів директор департаменту з туризму Міністерства спорту та туризму Вадим Кармазін.

27-12-2011

Україна розраховує у 2012 році встановити безвізовий режим з рядом країн – МЗС Україна розраховує на домовленості про безвізовий режим або лібералізацію візового режиму з Малайзією, Сінгапуром, Уругваєм, Чилі, Південною Кореєю, Кувейтом.

22-12-2011

Україна і Туреччина уклали угоду про безвізовий режим. Про це повідомляє кореспондент "Української правди".Безвізовий режим орієнтовно почне діяти з травня 2012 року. Щороку Туреччина приймає близько півмільйона українських туристів.

21-12-2011

Рада ЄС надала мандат ЄК на проведення з Азербайджаном переговорів з укладення угоди про реадмісію та спрощення оформлення віз. Рада Європейського Союзу надала мандат Європейській Комісії на проведення з Азербайджаном переговорів щодо укладення угоди про реадмісію та спрощення оформлення віз.

20-12-2011

Україна та ЄС домовились про подальше спрощення оформлення віз для українських громадян У ході Саміту Україна-ЄС сторони завершили переговори щодо внесення змін до Угоди про спрощення оформлення віз.

19-12-2011

Безвізовий режим із ЄС залежить від виконання певних умов – Баррозу Введення безвізового режиму між Україною та ЄС залежить від виконання всіх необхідних умов, передбачених відповідним планом дій, заявив президент Європейської Комісії Жозе Мануель Баррозу.

19-12-2011

Європарламент затвердив директиву про єдиний дозвіл на проживання Директива дозволить усім іноземним працівникам, вихідцям із країн з-поза ЄС, отримати дозвіл на роботу та резиденцію шляхом проходження єдиної процедури.

15-12-2011

Чехія ввела обов’язкову реєстрацію заяв на шенгенські візи Для отримання шенгенських віз Чехія запроваджує обов’язкову реєстрацію заяв у системі Visapoint. Про це повідомляє посольство Чехії у Києві.

14-12-2011

Німеччина запроваджує «блакитну карту» Тепер фахівцям з країн, що не входять до Європейського Союзу, працевлаштуватись у Німеччині буде легше. Німецький уряд запроваджує для іноземних топ-кадрів «блакитну карту». Таким чином Німеччина спрощує умови їх прийняття на роботу.

14-12-2011

Болгарію і Румунію не прийняли у Шенгенську зону Рада міністрів з питань юстиції та внутрішніх справ ЄС не змогла прийняти рішення про приєднання Болгарії та Румунії до Шенгену.

12-12-2011

Інститут народознавства НАН України оприлюднив своє дослідження української трудової міграції Під керівництвом Ігоря Маркова, завідувача сектору етносоціальних досліджень Інституту народознавства НАН України було зібрано та представлено статистичні дані щодо сучасних тенденцій трудової міграції українських громадян.

11-12-2011

Ще три категорії громадян матимуть право на безкоштовні шенгенські візи МЗС України на завершальному етапі переговорів з ЄС щодо скасування оплати за візи до країн Шенгену для трьох категорій українців.

10-12-2011

Рішення про прийняття Болгарії та Румунії у Шенгенську зону відклали до весни Лідери Євросоюзу, що завершили сьогодні дводенний саміт у Брюсселі, відклали до березня 2012 року прийняття рішення про входження Болгарії та Румунії до Шенгенської зони, йдеться у висновку за підсумками зустрічі.

09-12-2011

Українцям, які мешкають біля кордону, збільшать термін перебування в Словаччині Україна і Словаччина внесуть зміни до Угоди про місцевий прикордонний рух. Про це повідомив на брифінгу директор Департаменту консульської служби МЗС України Андрій Олефіров.

09-12-2011

Україна та Євроюст парафували угоду про співробітництво Україна та Європейська організація з питань юстиції (Євроюст) парафували проект Угоди про співробітництво.

 

Основне/Аналiтика

 
23-09-2011

Експерти презентували результати моніторингу візової практики країн ЄС та Шенгенського простору.

22 вересня в ІА «Укрінформ» громадська ініціатива «Європа без бар’єрів» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» презентувала результати дослідження візової практики країн-членів ЄС та Шенгену. Учасниками заходу стали експерти громадської ініціативи, представники дипломатичного корпусу, Міністерства закордонних справ, українських НУО та ЗМІ.

Надя Кайданович | Європейський простір 

 

У своєму вступному слові керівник ГО «Європа без бар’єрів» Ірина Сушко відзначила, що тісний діалог між громадянським суспільством та консульствами країн-членів ЄС та Шенгену є абсолютно необхідним, адже саме в цих установах формуються уявлення та стереотипи не лише щодо суспільства, але й країни загалом.

Згідно з результатами п'ятої хвилі моніторингу візової практики до країн ЄС найчастіше подорожують громадяни віком від 20 до 40 років, які мають повну вищу освіту (71% заявників у Києві та 56% в регіонах) та мають постійну роботу (70% у Києві та 62% у регіонах). Серед тих, хто не працює, як повідомила І. Сушко, найбільшу групу складають студенти та пенсіонери. Майже половина подорожуючих до країн ЄС є представниками приватного бізнесу. Окрім того,найчастіше подорожують до ЄС кияни (майже 40%). Загалом, як зауважила І. Сушко, громадяни, що звертаються до консульств країн-членів ЄС та Шенгену становлять найбільш активну, мобільну та, можливо, відповідальну групу.

 

 
 

Коментуючи моніторинг виконання Угоди про спрощення оформлення віз, експерт зауважила, що оцінка була досить критичною, оскільки досить часто мета подорожі пільгової категорії громадян не підтверджує їхньої приналежності до неї. Найчастіше ж здійснює поїздки у відповідності до мети пільгова категорія "близькі родичі осіб-мешканців країн ЄС". Оцінюючи дотримання консульствами положення Візового Кодексу (стаття 24, пункт 2), яким передбачено видачу довгострокових віз на термін 6 місяців і більше, І. Сушко відзначила досить незначне зростання кількості багаторазових довгострокових віз: терміном від трьох місяців до півроку - від 9% до 11,6%, терміном дії понад 6 місяців до одного року - від 13% до 17,3%. Разом з тим, віз терміном дії понад рік - менше 1%. Це, за словами експерта, є одним з найбільш проблемних питань, адже саме кількість виданих багаторазових довгострокових віз є важливим якісним показником.

Ще однією важливою проблемою, до якої цього літа було привернуто увагу громадськості, стала практика повторного візиту заявника до консульства задля реєстрації після повернення з подорожі до країн ЄС та Шенгену. Таку практику, як зауважила І. Сушко, і раніше застосовували консульства Франції та Іспанії, проте наразі кількість дипломатичних представництв, які висувають подібні вимоги, збільшилася. Така практика, на переконання керівника ГО «Європа без бар’єрів», є "абсолютно негативною та принизливою".

 

 
 

Як додала І. Сушко, цього року експерти під час моніторингу зосередилися на оцінці 2 положень Візового Кодексу, які запрацювали весною цього року. Мова йде про необхідність письмового обгрунтування консульськими службовцями відмови у видачі візи, а також роз'яснення процедури апеляції. Так, за словами експерта, такі обгрунтування здебільшого є схематичними та не дають можливість заявнику зрозуміти причину відмови. Така тенденція є досить негативною, оскільки, як підкреслила І. Сушко, чітке та детальне пояснення дає змогу заявнику не повторити своєї помилки, а консульству продемонструвати свою прозорість. Окрім того, за словами експерта, найбільшим розчаруванням стало небажання абсолютної більшості заявників скористатися можливістю апеляції через "надзвичайну обтяжливість" процедури, яка вимагає багато часу, юридичних знань, а також знання мови.

І. Сушко також представила рейтинг консульських служб країн-членів ЄС та Шенгену, зазначивши, що такий інструмент покликаний заохочувати ті дипломатичні представництва, які застосовують "дружню практику" та, з іншого боку, чинити тиск на ті консульства, що демонструють непрозорість. Так, згідно з рейтингом, найкращою за сукупністю показників була визнана консульська служба Австрії, за нею слідують консульства Словенії, Угорщини та Німеччини. Останнє місце посіла консульська служба Бельгії, візові процедури якої є найбільш "непрозорими та обтяжливими".

Володимир Кіпень, Голова Донецької обласної громадської організації Інституту соціальних досліджень і політичного аналізу, презентував результати моніторингу візової практики консульств Чехії і Греції в Донецькій області. Так, за словами експерта, загальні тенденції зберігаються і в рамках регіонального виміру, проте є свої специфічні особливості. Зокрема, як відзначив В. Кіпень, "результативність отримання віз в Донецькому регіоні покращилася". Так, у консульстві Чехії рівень відмов становить 8% (на противагу 14% минулого року), в той час як у консульстві Греції візу отримали 57% (минулого року цей показник становив 45%).

 

 
 

Дражливою для більшості заявників залишається проблема великої кількості та різноманіття документів, які необхідно подати. Водночас, консульство Греції вимагає додаткові документи значно частіше ніж консульство Чехії, як повідомив експерт ГО «Європа без бар’єрів». Так, у грецькому консульстві від 75% заявників вимагали реєстрацію за місцем проживання, в той час як у консульстві Чехії цей показник становить 10%. Проте, як наголосив В. Кіпень, загалом спостерігається зниження кількості та частоти вимог додаткових документів. "Приємною новиною", на думку експерта, є також те, що практично не зафіксовано вимог надання виписок з банківських рахунків заявників. Але зменшилася кількість виданих безкоштовних віз в обох консульствах.

Загалом, як відзначив В. Кіпень, спостерігаються позитивні зміни у практиці видачі віз консульствами Чехії та Греції у Донецькій області за більшістю показників, проте про абсолютний прогрес "говорити поки рано", адже можна спостерігати відступ за окремими критеріями.

Світлана Мітряєва, директор регіонального філіалу Національного інституту стратегічних досліджень в місті Ужгороді, представила результати дослідження практики видачі віз Генеральним консульством Угорської Республіки в. Ужгороді, Консульством Угорської Республіки в м. Берегово та Генеральним консульством Словацької Республіки в м. Ужгороді. Так, експерт звернула увагу на те, що в Закарпатському регіоні вже декілька років діє інструмент малого прикордонного руху. Зокрема, за словами С. Мітряєвої, у червні цього року було підписано угоду про внесення змін до Угоди між Україною та Словацькою Республікою про місцевий прикордонний рух, згідно з якою збільшено термін безперервного перебування громадян обох країн у прикордонних зонах держав з 30 до 90 днів, а також зменшено термін розгляду заяв громадян про оформлення зазначених дозволів з 60 до 30 днів. Такі важливі практичні кроки, на думку експерта, стали можливими також і завдяки лобіюванню громадянського суспільства.

 

Ще однією важливою подією, як зауважила С. Мітряєва, стало те, що з 5 вересня цього року Генеральне консульство Угорської Республіки в. Ужгороді почало видавати біометричні дозволи на перетин кордону в режимі малого прикордонного руху. Окрім того, як повідомила експерт, з наступного тижня такі дозволи також даватиме і Генеральне консульство Словацької Республіки. 

Загалом за результатами п'ятої хвилі моніторингу показники видачі віз у консульствах країн ЄС в Закарпатській області, за словами С. Мітряєвої, залишаються "на стабільно високому рівні".

Андрій Лепак, виконавчий директор ГО „Львівське юридичне товариство”, презентував результати досліджень практики видачі віз консульськими установами Республіки Польща та Чеської Республіки у м. Львові. Так, за словами експерта, покращилася ситуація у зв'язку з відкриттям нового приміщення польського консульства. Окрім того, було введено обов'язкову систему інтернет-реєстрації заяв до консульства Польщі e-konsulat. Спочатку, як відзначив А. Лепак, ця система створювала певні незручності, оскільки заявникам після реєстрації доводилося 3-4 тижні очікувати своєї черги, проте наразі ці проблеми вирішено. Експерт також відзначив зниження вартості національної польської візи до 20 євро. Разом з тим, за словами А. Лепака, простежується збільшення кількості відмов у видачі візи в консульстві Чехії від 11% минулого року до 20%. Окрім того, в той час, як консульство Польщі здебільшого видає мультивізи, більшість віз, виданих консульством Чехії - це візи з правом 1 в'їзду.
 

 
 

Петро Верзун, виконавчий директор Асоціації захисту прав молоді Волині, презентував результати моніторингу візової політики Генерального консульства Республіки Польща у Луцьку. Так, як відзначив експерт, більшість заявників прагнули отримати дозвіл малого прикордонного руху з метою працевлаштування, туризму або ж культурного обміну. При цьому 46,2% заявників довелося чекати в черзі від 30 хвилин до 1 години. Окрім того, за словами П. Верзуна, в 6 разів збільшилася кількість відмов у видачі візи. З них лише 57,1% змогли сказати, що їм повідомлено причино відмови. Ще менше - лише 11,7% поінформували про можливість подати апеляцію. Разом з тим, до 25% збільшилася кількість віз, виданих безкоштовно.

Ольга Мірошник, президент Фонду місцевої демократії, керівник Харківського Центру європейської інформації, представила присутнім результати дослідження практики видачі віз Генеральним консульством Республіки Польща в м. Харкові. За 8 місяців цього року було видано на 100% більше віз, ніж за минулий рік. Разом з тим, підкреслила О. Мірошник, кількість персоналу консульства не змінилася. Водночас, заявники залишаються незадоволені тим, що не завжди вдається подати заяву з першого разу, а також необхідністю надавати додаткові документи, оплачувати візу, очікувати на її отримання та власне фактом невидачі візи консульством.

 

 
 

Відповідно до пояснень консула Польщі, основними причинами цього є неправильне заповнення анкет, відсутність підтвердження оплати з банку, подавання документів в останній момент, невміння сформулювати мету поїздки, а також фальсифікація документів українськими заявниками. Все це свідчить, на думку О. Мірошник, про низьку правову культуру заявників, їх бажання обійти, а не виконувати закони.

Денис Кузьмін, науковий співробітник та координатор Європейських програм Центру міжнародних досліджень, презентував учасникам заходу результати дослідження візової практики консульств Польщі та Греції в Одесі. Як зауважив експерт, ключовою проблемою залишається необхідність для більшості заявників здійснювати тривалі подорожі до столиці задля отримання візи, що є досить обтяжливим, особливо для моряків, які постійно працюють за кордоном. Окрім того, Д. Кузьмін закликав надати можливість подорожуючим реєструватися після повернення в консульстві іншої країни ЄС, що також звільнило б заявників від необхідності їхати до столиці. Експерт також відзначив, що саме велика кількість та обтяжливість тих документів, які необхідно зібрати заявникам, провокує їх звертатися до посередників.

Олександр Сушко, науковий директор Інституту Євро-Атлантичного співробітництва, презентував цікаву інформацію щодо кількості виданих шенгенських віз на душу населення в країнах Східного партнерства, а також щодо темпів зростання отримувачів віз.
 


 


Нашi Публiкацiї

25-05-2011

НОВИНКА! Безпека документів та міграційна політика: висновки та рекомендації міжнародних робочих груп для України. До видання увійшли дослідження експертів міжнародних секторальних робочих груп за напрямками «міграційна політика» та «безпека документів», що є важливими складовими руху України до безвізового режиму у відносинах з ЄС.

24-05-2011

Як досягти безвізового режиму з Європейським Союзом? Досвід Західних Балкан для України. Дана публікація розкриває особливості процесу візової лібералізації, що відбувся в країнах Західних Балкан та є актуальним для України. Досвід окремих країн регіону, висвітлений в рамках публікації, ілюструє успіхи та труднощі виконання Дорожніх карт (2008 — 2010 років) на прикладі Сербії, Боснії та Герцеговини, Албанії.

05-05-2011

Шенгенські консульства в оцінках та рейтингах. Візова практика країн-членів ЄС в Україні, 2010 р. Інформаційно-аналітичний матеріал, що міститься у даній публікації, є результатом масштабного та значною мірою безпрецедентного дослідження, виконаного «Європою без бар’єрів» влітку 2010 року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

06-09-2010

Безвізова Європа для країн Східного партнерства: шляхи досягнення Видання присвячене тактиці та стратегії руху до безвізового режиму країн Східного партнерства у відносинах з Європейським Союзом. Оцінки та рекомендації, підготовлені міжнародною експертною групою, розкривають наявні механізми та можливості візової лібералізації: як двосторонні, так і регіональні. Запропоновані матеріали спрямовані на посилення та подальшу професіоналізацію міжнародного громадського впливу та ефективне лобіювання ідей свободи пересування у Європі. Підготовка публікації відбувалась за участі провідних профільних європейських установ: Центру європейської політики (ЕРС, Брюссель) та Європейської ініціативи стабільності (ESI, Брюссель-Берлін-Стамбул)

05-09-2010

Коментований переклад Візового Кодексу Європейського Союзу Видання містить неофіційний переклад Регламенту № 810/2009 ЄС, що встановлює Кодекс Спільноти з візових питань (Візового Кодексу ЄС), супроводжений коментарями фахівців «Європи без бар’єрів». Коментарі стосуються нововведень Кодексу у порівнянні з іншими документами (насамперед, з діючою Угодою про спрощення оформлення віз між Україною та ЄС), спрямовані на підвищення громадської обізнаності щодо нормативно-правової бази ЄС з питань візової політики та покликані полегшити практичне використання даного документу українськими заявниками.

19-05-2010

Законодавче забезпечення руху до симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. Поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні Видання формулює перелік завдань у законодавчій сфері, виконання яких є необхідною умовою для встановлення симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. У другій частині видання систематизовано поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні — з використанням як даних незалежного моніторингу, проведеного «Європою без бар'єрів», так і офіційних даних.

19-05-2010

Формуючи дорожню карту до безвізового режиму для громадян України у відносинах з Європейським Союзом Видання присвячене систематизації «домашніх завдань» України, спрямованих на досягнення безвізового режиму з ЄС в контексті перспектив імплементації «дорожьої карти» до безвізового режиму між Україною та ЄС. Запропоновано рекомендації щодо ефективнішого використання Угоди про спрощення оформлення віз між Україною та ЄС.