Анонси

23-12-2011

Публікація «Міграційний потенціал України в контексті візового режиму з ЄС» вийде друком в кінці грудня 2011 року. Донецький інститут соціальних досліджень і політичного аналізу підготував аналітичний звіт «Міграційний потенціал України в контексті візового режиму з ЄС».

Новини

29-12-2011

Німецький бізнес лобіює безвізовий режим з Україною У Східному комітеті німецької економіки розраховують на скасування візового режиму між ФРН та Україною упродовж наступних максимум 5 років.

28-12-2011

Україна розраховує у 2012 році встановити безвізовий режим з рядом країн – МЗС Україна розраховує на домовленості про безвізовий режим або лібералізацію візового режиму з Малайзією, Сінгапуром, Уругваєм, Чилі, Південною Кореєю, Кувейтом.

27-12-2011

Білорусь скасує візовий режим для туристів з ЄС Білорусь планує скасувати з 2013 року візовий режим для туристів з Євросоюзу, розповів директор департаменту з туризму Міністерства спорту та туризму Вадим Кармазін.

23-12-2011

Мін‘юст надав роз‘яснення щодо застосування з 1 січня 2012 року закону «Про захист персональних даних» У зв’язку з численними зверненнями громадян щодо практичного застосування деяких положень Закону України «Про захист персональних даних» Міністерство юстиції надало роз’яснення з найбільш актуальних та поширених питань.

22-12-2011

Україна і Туреччина уклали угоду про безвізовий режим. Про це повідомляє кореспондент "Української правди".Безвізовий режим орієнтовно почне діяти з травня 2012 року. Щороку Туреччина приймає близько півмільйона українських туристів.

21-12-2011

Рада ЄС надала мандат ЄК на проведення з Азербайджаном переговорів з укладення угоди про реадмісію та спрощення оформлення віз. Рада Європейського Союзу надала мандат Європейській Комісії на проведення з Азербайджаном переговорів щодо укладення угоди про реадмісію та спрощення оформлення віз.

20-12-2011

Україна та ЄС домовились про подальше спрощення оформлення віз для українських громадян У ході Саміту Україна-ЄС сторони завершили переговори щодо внесення змін до Угоди про спрощення оформлення віз.

19-12-2011

Безвізовий режим із ЄС залежить від виконання певних умов – Баррозу Введення безвізового режиму між Україною та ЄС залежить від виконання всіх необхідних умов, передбачених відповідним планом дій, заявив президент Європейської Комісії Жозе Мануель Баррозу.

19-12-2011

Європарламент затвердив директиву про єдиний дозвіл на проживання Директива дозволить усім іноземним працівникам, вихідцям із країн з-поза ЄС, отримати дозвіл на роботу та резиденцію шляхом проходження єдиної процедури.

15-12-2011

Чехія ввела обов’язкову реєстрацію заяв на шенгенські візи Для отримання шенгенських віз Чехія запроваджує обов’язкову реєстрацію заяв у системі Visapoint. Про це повідомляє посольство Чехії у Києві.

14-12-2011

Німеччина запроваджує «блакитну карту» Тепер фахівцям з країн, що не входять до Європейського Союзу, працевлаштуватись у Німеччині буде легше. Німецький уряд запроваджує для іноземних топ-кадрів «блакитну карту». Таким чином Німеччина спрощує умови їх прийняття на роботу.

14-12-2011

Болгарію і Румунію не прийняли у Шенгенську зону Рада міністрів з питань юстиції та внутрішніх справ ЄС не змогла прийняти рішення про приєднання Болгарії та Румунії до Шенгену.

12-12-2011

Інститут народознавства НАН України оприлюднив своє дослідження української трудової міграції Під керівництвом Ігоря Маркова, завідувача сектору етносоціальних досліджень Інституту народознавства НАН України було зібрано та представлено статистичні дані щодо сучасних тенденцій трудової міграції українських громадян.

11-12-2011

Ще три категорії громадян матимуть право на безкоштовні шенгенські візи МЗС України на завершальному етапі переговорів з ЄС щодо скасування оплати за візи до країн Шенгену для трьох категорій українців.

10-12-2011

Рішення про прийняття Болгарії та Румунії у Шенгенську зону відклали до весни Лідери Євросоюзу, що завершили сьогодні дводенний саміт у Брюсселі, відклали до березня 2012 року прийняття рішення про входження Болгарії та Румунії до Шенгенської зони, йдеться у висновку за підсумками зустрічі.

 

Iнтерв'ю

 
06-07-2010

Ланге був правий? Сюжет із німецьким експертом, схоже, підтверджує правоту його тривожних оцінок ситуації в Україні

Інцидент зі спробою недопуску на територію України керівника представництва Фонду Конрада Аденауера в Україні Ніко Ланге уже встиг обрости значною кількістю коментарів і версій, проте повної ясності так і не внесено.

Сушко Олександр| Дзеркало Тижня

Якщо те, що сталося — помилка, казус, де пояснення і вибачення? Якщо існують звинувачення в незаконній діяльності — їх не озвучено, але й не спростовано. Як і ким вони зняті, переглянуті чи відкладені?

26 червня Ніко Ланге протягом десяти годин в аеропорту Бориспіль не пропускали в Україну. Заборону на в’їзд було скасовано тільки після втручання уряду Німеччини. 27 червня прес-секретар міністерства закордонних справ Німеччини Маркус Гатцельманн заявив, що МЗС з’ясовує із владою України обставини інциденту з Ніко Ланге.

Використовуючи явно специфічну лексику, таблоїд «Сегодня» повідомив, що в «навколочекістських колах пройшла чутка, що СБУ нібито підозрює Ланге в шпигунській діяльності на території України!». Водночас у спецслужбі цю чутку не підтвердили ні на офіційному рівні, ні на неофіційному. «Я не можу поки що ні підтвердити, ні спростувати цю інформацію, — заявила прес-секретар СБУ Марина Остапенко.

Згідно з іншою інформацією (і, схоже, більш достовірною), претензії до Ланге стосуються його регулярної комунікації з лідерами опозиції (Тимошенко, Яценюком, Кириленком), яких він нібито намагається спонукати до об’єднання, що (знову ж нібито) суперечить правилам поведінки закордонних фондів у країні перебування.

Сам же Ланге, три з половиною роки працюючи в Україні, за його словами, досі не отримав офіційного роз’яснення від українських офіційних осіб із приводу того, що ж стало причиною пригоди. Сам він продовжує вважати, що це було звичайне непорозуміння.

Заступник глави адміністрації президента Ганна Герман?заявила, що служби, які не пропускали Ланге в нашу країну, мали дуже серйозну аргументацію щодо своїх дій.

Отже, про яку організацію йдеться? Фонд Конрада Аденауера, відповідно до власного статутного визначення, є міжнародним демократичним фондом, створеним Християнсько-демократичним союзом — правлячою політичною партією Німеччини. Працює в 120 країнах, має бюджет близько 100 млн. євро на рік, що робить його найбільшим політичним фондом Німеччини і Європи. В умовах, коли ХДС є правлячою партією, керівника представництва ФКА можна вважати другим за значимістю представником Німеччини в країні перебування після посла і навіть «неформальним послом», який може без дипломатичних умовностей висловлюватися з приводу широкого спектра питань.

Таким чином, інцидент із Ланге — не рядова проблема рядового громадянина. Це інцидент із людиною, котра має прямий доступ до інстанцій, де розробляється політика і приймаються рішення з приводу України. Це не означає, що претензії до такої особи, якщо вони є, мають замовчуватися або ігноруватися. Але якщо вже вони виносяться за межі кабінетів спецслужб, то мають бути абсолютно обгрунтовані, аргументовані, ясно виражені і донесені в зовсім інший спосіб, а не так, як це сталося в Борисполі.

Також ми маємо справу як мінімум із проявом грандіозної дурості, внаслідок чого і проблеми не вирішуються, і репутації країни завдається істотної шкоди — негативних публікацій про Україну в німецькій пресі з приводу «казусу Ланге» на сьогодні вже більше, ніж свого часу із приводу франкфуртського «казусу Луценка».

Пізніше було зроблено спробу «загасити пожежу» з боку МЗС. Тактика полягала в наданні події більш широкого контексту — обговорення діяльності закордонних громадських організацій і фондів узагалі.

Міністерство провело зустріч заступників міністра закордонних справ Руслана Демченка і Павла Климкіна з послами і старшими дипломатами диппредставництв США, РФ, Німеччини і Польщі. Було заявлено, що керівництво України високо цінує внесок міжнародних недержавних організацій у становлення і розвиток української демократії, ринкової економіки та громадянського суспільства.

На зустрічі обговорювали питання діяльності в Україні недержавних, некомерційних фондів, «координованих відповідними посольствами». Дане формулювання в офіційному повідомленні МЗС здивувало багатьох, якщо взяти до уваги список організацій, про які йдеться далі. У повідомленні безпосередньо згадано Фонд «Відродження», Фонд Фрідріха Еберта, Фонд Конрада Аденауера і Фонд Стефана Баторія. І якщо німецькі фонди, які є партійними організаціями, фінансуються урядом ФРН і хоча б опосередковано можуть вважатися такими, що мають стосунок до Німеччини як держави, то Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ), як і польський Фонд Стефана Баторія, є приватним, не отримує ні копійки з державних бюджетів будь-яких країн, і вже тим більше не координується «відповідними посольствами». На цей факт звернув увагу у своєму коментарі виконавчий директор МФВ Євген Бистрицький, котрий висловив жаль з приводу допущеної МЗС помилки і підкреслив, що керівництво, правління і програмні ради фонду складаються виключно з громадян України.

Відповідаючи на запитання «ДТ», з якою метою послів чотирьох держав запросили до МЗС, директор департаменту інформаційної політики міністерства Олег Волошин повідомив, що це було зроблено для того, щоб «пояснити політику нашої держави стосовно закордонних громадсько-політичних фондів, а також зняти негативний резонанс навколо історії з паном Ланге».

«Ми хотіли висловити вдячність за внесок, зроблений міжнародними неурядовими організаціями в розвиток демократії в Україні. Але водночас дати зрозуміти, що очікуємо від цих структур поваги до внутрішньополітичних процесів в Україні. Аудит і консалтинг — це різні види діяльності. Закордонні фонди можуть відстежувати внутрішньополітичні процеси в нашій країні, але не повинні бути їхніми безпосередніми учасниками. Має існувати чітка межа між роботою на всю країну і роботою на конкретну політичну силу. Політичних уподобань бути не повинно. Власне, наші зауваження стосуються навіть не фондів як таких — ідеться про окремих їхніх працівників. А до фондів у цілому ми жодних претензій не маємо. І жодних обмежень їхньої діяльності не запроваджуватиметься», — повідомив дипломат.

З цього коментарю випливає, що основною є все ж таки версія зв’язків Ланге і ФКА в цілому з опозиційними політиками. Тоді слід зауважити, що співробітництво з місцевими політичними партіями відноситься до статутних цілей німецьких політичних фондів, і така діяльність не суперечить законодавству України. Заборона існує лише на публічну участь іноземних громадян у виборчих кампаніях, але, як відомо, зараз в Україні період міжвиборний, і претензій з цього приводу не озвучувалося.

Що ж до міжпартійного співробітництва, то, як правило, пріоритет віддається «спорідненим» партіям, у даному разі асоційованим членам правоцентристської Європейської народної партії (до якої входить ХДС), якими в Україні є «Батьківщина» і «Наша Україна». Проте великим перебільшенням було б вважати, що партійні зв’язки фонду в Україні зводяться лише до даних політичних сил. Автору цих рядків особисто доводилося брати участь у заходах, організованих Фондом Аденауера в регіонах України. Наприклад, у серії міжнародних семінарів під назвою «Європа у валізі», проведеній ФКА в Донецькій області в жовтні минулого року спільно з... Молодіжною організацією Партії регіонів. І будь-яких проблем у стосунках зі старою владою це співробітництво з опозиційними тоді регіоналами не викликало. При тому, що це вже був період офіційного старту президентської виборчої кампанії, і молоді регіонали, користуючись спільним україно-німецьким дискусійним майданчиком, публічно інформували про висування Віктора Януковича, яке саме тоді відбулося, на пост президента України і про свої програмні пріоритети.

Тож з’являється нова ілюстрація до списку відмінностей нинішньої влади від попередньої: ті прояви свободи, які раніше вважалися допустимими навіть у період виборчої кампанії, тепер викликають проблеми у вільний від виборів час. А отже, характер політичного режиму змінюється, і відбувається та сама ерозія демократії та громадянських свобод, що її вже відчули на собі й учасники багатьох протестних акцій, і журналісти, і харківські захисники живої природи, і просто уважні глядачі вітчизняних телеканалів.

Якщо вже іноземні представники такого рівня не можуть почуватися вільно в нібито вільній країні Україні, то що можна сказати про права пересічних громадян самої України, за спиною яких не стоїть уряд впливової іноземної держави?

Ми не бачимо підстав якось ідеалізувати закордонні фонди, які діють у нас (а тим більше — колишній уряд України, котрий, втім, не вбачав жодних проблем у законній діяльності таких фондів). Навряд чи постать такого рівня не може не мати певних політичних симпатій і бути зовсім позбавлена суб’єктивності в оцінках. Однак знаючи Ніко Ланге багато років, не можу навіть із натяжкою вважати його членом фан-клубу Юлії Тимошенко, що йому фактично закидають зараз. Він неодноразово публічно критикував і минулий уряд, і специфічну, неєвропейську традицію побудови політичних партій в Україні навколо лідерів, а не навколо ідей (яскравий приклад того БЮТ, і не тільки).

Що стосується наслідків інциденту, то вони досить прозорі і неприємні для Києва. Декларована стратегія української влади на побудову гармонійної, прагматичної, безконфліктної системи стосунків із провідними центрами впливу у світі, схоже, може зазнати невдачі. Раніше узгоджена дата запланованого на серпень візиту президента Януковича до Берліна тепер ставиться під сумнів (а це мав бути перший візит нового президента до столиці країни, яка є одним із лідерів ЄС). Від позиції Німеччини залежать принципово важливі для Києва рішення щодо питань Договору про асоціацію з ЄС та перспективу безвізового режиму. Багато країн ЄС, які відносяться до групи «скептиків» стосовно України, орієнтовані на позицію Німеччини в цих питаннях.

А процес погіршення відносин уже пішов. Розслідування інциденту відстежується на рівні уряду. Глава комітету бундестагу з питань Європи Гюнтер Кріхбаум в інтерв’ю Deutsche Welle?заявив, що епізод із затриманням у Борисполі Ніко Ланге може істотно ускладнити україно-німецькі відносини, зокрема в переговорному процесі про підписання угоди про асоціацію з ЄС. Може поменшати ентузіазму й у німецького МЗС, котрий у гострих дискусіях із МВС ФРН досі обстоював надання Україні Плану дій (дорожньої карти) щодо безвізового режиму, а тепер займається «бориспільським інцидентом».

Хто є «автором» конфузу? Із розмов і коментарів, а також з аналізу механізмів ухвалення подібних рішень стає зрозуміло, що за рішенням поставити «червоний прапорець», який забороняє в’їзд в Україну для Ланге, стоїть СБУ, причому на рівні не середньої руки клерка, а високих посадовців. У принципі це опосередковано підтверджують усі джерела. Державна прикордонна служба виступає лише виконавцем подібних рішень.

А якщо це так, то слід брати до уваги те, що Ланге — не лише менеджер фонду. Він — публічна особа, котра активно виступає перед різними аудиторіями в Україні (і за кордоном — з української тематики). 27 травня у своїй аналітичній статті «Перші 100 днів після зміни влади в Україні: авторитарні тенденції та зближення з Росією», розміщеній на офіційному сайті представництва фонду в Україні, Ланге критично оцінив дії
команди нового президента Януковича та зміни в Україні, які відбулися після його приходу до влади. Фактично це була перша серйозна (хоча й цілком політкоректна) критика нової влади з боку іноземного експерта, котрий постійно працює в нашій країні. У таких умовах заборонні дії спецслужб — занадто вже неакуратний крок, що відверто підставляє керівництво країни, на яке тепер сиплються закиди в «переслідуванні за критику».

Подібні претензії (але з боку північного сусіда) висували Києву і за старої влади, але тоді в абсолютній більшості випадків мала місце заборона на в’їзд для людей, які прямим текстом ставили під сумнів територіальну цілісність України (Лужков, Затулін) або безпосередньо брали участь у виборчих кампаніях (Павловський). А це зовсім інші претензії.

Прем’єру Азарову вже доводилося 14 червня в Люксембурзі вислуховувати зауваження з приводу дій керівництва спецслужби на медійній ниві. Тепер хвиля негативу буде адресована особисто президенту, і це навряд чи додасть йому комфорту. Які будуть зроблені висновки, покаже час.

Керівництво держави ще може перешкодити тенденціям, які витискають Україну з числа вільних країн. Тим більше що ці тенденції ускладнюють Україні вирішення багатьох завдань, заявлених як пріоритетні. З іншого боку, є ризик, що інцидент із Ланге може стати першою ластівкою зміни ставлення держави до всього, що нею, державою, не контролюється і живе своїм життям. Передусім це стосується громадянського сектору і не любимих усіма авторитарними режимами неурядових організацій, які сама Українська держава (незалежно від кольору партійних прапорів), так і не навчилася підтримувати.

Наразі ж безглузді дії стосовно німецького експерта переконують багатьох у правоті його короткої формули стану справ в Україні, опублікованої місяць тому: «ближче до Росії, далі від демократії».

 


Нашi Публiкацiї

25-05-2011

НОВИНКА! Безпека документів та міграційна політика: висновки та рекомендації міжнародних робочих груп для України. До видання увійшли дослідження експертів міжнародних секторальних робочих груп за напрямками «міграційна політика» та «безпека документів», що є важливими складовими руху України до безвізового режиму у відносинах з ЄС.

24-05-2011

Як досягти безвізового режиму з Європейським Союзом? Досвід Західних Балкан для України. Дана публікація розкриває особливості процесу візової лібералізації, що відбувся в країнах Західних Балкан та є актуальним для України. Досвід окремих країн регіону, висвітлений в рамках публікації, ілюструє успіхи та труднощі виконання Дорожніх карт (2008 — 2010 років) на прикладі Сербії, Боснії та Герцеговини, Албанії.

05-05-2011

Шенгенські консульства в оцінках та рейтингах. Візова практика країн-членів ЄС в Україні, 2010 р. Інформаційно-аналітичний матеріал, що міститься у даній публікації, є результатом масштабного та значною мірою безпрецедентного дослідження, виконаного «Європою без бар’єрів» влітку 2010 року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

06-09-2010

Безвізова Європа для країн Східного партнерства: шляхи досягнення Видання присвячене тактиці та стратегії руху до безвізового режиму країн Східного партнерства у відносинах з Європейським Союзом. Оцінки та рекомендації, підготовлені міжнародною експертною групою, розкривають наявні механізми та можливості візової лібералізації: як двосторонні, так і регіональні. Запропоновані матеріали спрямовані на посилення та подальшу професіоналізацію міжнародного громадського впливу та ефективне лобіювання ідей свободи пересування у Європі. Підготовка публікації відбувалась за участі провідних профільних європейських установ: Центру європейської політики (ЕРС, Брюссель) та Європейської ініціативи стабільності (ESI, Брюссель-Берлін-Стамбул)

05-09-2010

Коментований переклад Візового Кодексу Європейського Союзу Видання містить неофіційний переклад Регламенту № 810/2009 ЄС, що встановлює Кодекс Спільноти з візових питань (Візового Кодексу ЄС), супроводжений коментарями фахівців «Європи без бар’єрів». Коментарі стосуються нововведень Кодексу у порівнянні з іншими документами (насамперед, з діючою Угодою про спрощення оформлення віз між Україною та ЄС), спрямовані на підвищення громадської обізнаності щодо нормативно-правової бази ЄС з питань візової політики та покликані полегшити практичне використання даного документу українськими заявниками.

19-05-2010

Законодавче забезпечення руху до симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. Поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні Видання формулює перелік завдань у законодавчій сфері, виконання яких є необхідною умовою для встановлення симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. У другій частині видання систематизовано поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні — з використанням як даних незалежного моніторингу, проведеного «Європою без бар'єрів», так і офіційних даних.

19-05-2010

Формуючи дорожню карту до безвізового режиму для громадян України у відносинах з Європейським Союзом Видання присвячене систематизації «домашніх завдань» України, спрямованих на досягнення безвізового режиму з ЄС в контексті перспектив імплементації «дорожьої карти» до безвізового режиму між Україною та ЄС. Запропоновано рекомендації щодо ефективнішого використання Угоди про спрощення оформлення віз між Україною та ЄС.