Новини

26-04-2012

Іспанія на тиждень призупиняє дію Шенгенської угоди Уряд Іспанії запровадив тимчасові зміни до порядку в'їзду до королівства іноземців - власників шенгенських віз. У країні з 28 квітня по 4 травня буде призупинено дію Шенгенської угоди та поновлено контроль на державному кордоні.

23-04-2012

Українці відчувають упереджене ставлення на кордоні Останнім часом польські прикордонники більш прискіпливі до громадян України, які перетинають українсько-польський кордон і відлітають з аеропортів Польщі в інші країни Шенгену. Саме бізнес-візи і робочі, які отримують українці у консульських установах, найчастіше викликають підозри у прикордонної служби Польщі.

22-04-2012

Під час Євро процедура оформлення документів на кордоні триватиме до 2 хвилин 32 прикордонних пункти пропускатимуть уболівальників на матчі Євро, які відбуватимуться в Україні. А це 16 – автомобільних пунктів, 11 – залізничних і 5 – повітряних.

19-04-2012

Чим загрожує українцям рішення суду ЄС щодо 'фальшивих віз' В парламентському комітеті з євроінтеграції кажуть, що рішення суду ЄС стосовно права країн притягати до кримінальної відповідальності за підробку шенгенських віз є посиленням контролю на кордонах ЄС.

18-04-2012

У Брюсселі відбулося засідання Старших посадових осіб у рамках безвізового діалогу Україна – ЄС 17 квітня ц.р. у м. Брюссель відбулося засідання Старших посадових осіб у рамках безвізового діалогу Україна – ЄС.

12-04-2012

МВС купує у ЄДАПСа закордонні паспорти по 270 гривень Міністерство внутрішніх справ України 9 квітня за результатами тендеру уклало угоду з Консорціумом "ЄДАПС" на виготовлення 716070 паспортів громадянина України для виїзду за кордон на загальну суму 100,09 млн грн.

11-04-2012

Суд ЄС визнав законним ув'язнення за обман з отриманням Шенгенських віз Суд Євросоюзу в Люксембурзі дозволив країнам-членам ЄС залучати до кримінальної відповідальності осіб, які обманом одержують візи для в'їзду в Шенгенську зону.

05-04-2012

Грищенко: Нідерланди можуть посприяти скасуванню віз для українців Міністр закордонних справ Костянтин Грищенко: Нідерланди можуть посприяти скасуваанню візового режиму для громадян України.

05-04-2012

Німеччина хоче повернути прикордонний контроль всередині Шенгену Міністр внутрішніх справ Німеччини пропонує повернути прикордонний контроль між країнами, що входять в шенгенську зону.

03-04-2012

Польські візи зроблять безкоштовними для українців - МЗС Україна та Польща домовились влітку цього року розпочати внутрішньодержавні процедури, необхідні для укладення угоди про скасування плати за оформлення національних віз.

02-04-2012

«Блакитна карта» і «відтік мізків»: ЄС шукає рівновагу Антиіммігрантські настрої у багатьох країнах Євросоюзу дещо йдуть урозріз із підтримкою європейських урядів нового законопроекту.

30-03-2012

Польща відкрила в Києві пункт прийому візових анкет Польща відкрила пункт прийому візових анкет (PPWW) в Києві. Пункт розташований по вулиці Фрунзе, 60, в Подільському районі столиці.

29-03-2012

Безвізові бажання України часом розбігаються з дійсністю – представник Єврокомісії Наприкінці квітня Єврокомісія та український уряд підбиватимуть підсумки наближення України до безвізового режиму.

29-03-2012

Литва має намір збільшити відсоток видачі багаторазових віз українцям Литва планує збільшити відсоток видачі багаторазових віз українцям.

28-03-2012

Греція обіцяє допомогти українцям з «шенгеном» Греція, в рамках участі в міжнародних туристичних організаціях, має намір лобіювати скасування візового режиму для громадян України.

 

Основне/Аналiтика

 
14-03-2012

АКТУАЛЬНО ! Коментар «Європи без бар’єрів» стосовно інциденту з українськими туристами в Німеччині

Шановні колеги, до Вашої уваги пропонуємо позиційний документ щодо інциденту з українськими туристами в Німеччині,підготовлений експертами «Європи без бар’єрів».

 

Резюме:

Інформація щодо інциденту з сімома українськими туристами, затриманими у Німеччині  http://www.pravda.com.ua/news/2012/03/13/6960494/ свідчить про наявні прогалини як в шенгенському праві, так і в практиці правозастосування. Спірне трактування шенгенських норм, яке застосоване німецькими поліцейськими під час даного інциденту створює потенційну загрозу для понад 300 тисяч громадян України – власників багаторазових шенгенських віз.

Остаточне розв’язання даної проблеми можливе через внесення доповнень до Візового кодексу ЄС, це вимагатиме часу і політичної волі. Однак ситуація вимагає негайного реагування, тому найближчим часом необхідно створити судовий прецедент, який би недвозначно вказував на неправоту німецьких правоохоронців.



Як і будь яка галузь права, Шенгенське право містить низку «слабких ланок» та прогалин, які уможливлюють неоднозначне трактування, або брак чітких положень там, де вони необхідні. До таких прогалин належить регулювання використання багаторазових шенгенських віз. Як відомо, такі візи видаються особам, що потребують регулярних подорожей до ЄС і можуть це довести документально. Більшість таких віз видається особам, що мають регулярні ділові зв’язки з партнерами в ЄС і здійснюють регулярні поїздки з метою підтримання ділових (професійних, громадських) контактів. Для таких осіб багаторазова шенгенська віза, згідно  Візового Кодексу ЄС (стаття 24.2), видається терміном до 5 років і дає право необмеженої кількості короткострокових візитів на термін, що не перевищує 90 днів протягом півроку.

Очевидно, що під час терміну дії такої візи у її власника нерідко виникають потреби поїздок до ЄС з цілями, відмінними від тих, що були вказані при оформленні віз. Наприклад – відвідання родичів, знайомих, чи туристична поїздка. В принципі, діюча багаторазова шенгенська віза (категорія С) дає право перебування на території всіх країн Шенгенської зони з різними цілями візиту протягом зазначеного терміну.

При цьому на самій візі в останній графі «примітки» (Comments або Remarks) може бути зазначена «мета видачі», яка позначається, як правило, цифровим кодом, без розшифровки, і часто може бути цілком незрозумілою власнику візи. Такі ремарки, або їхня відсутність визначається регуляторними нормами окремих країн-членів (пункт 9b Додатку VII Візового Кодексу ЄС надає відповідні права країнам-членам).

Наприклад, на шенгенських візах, виданих консульствами Польщі, в графі «Remarks”  слова “cel wydania” та код 01 означає «туристична поїздка», 02 – «гостьова поїздка», 03 – «участь у спортивних заходах», 04 – «ділова поїздка, здійснення підприємницької діяльності» 05 – «участь у культурній діяльності та міжнародних конференціях» тощо. При цьому під час перетину кордону прикордонник має право пересвідчитись, чи відповідає мета поїздки тій, що була заявлена при оформленні візи. І якщо у випадку одноразової візи така перевірка не викликає непорозумінь, то власники багаторазових віз можуть, як бачимо, виникати проблеми – при чому навіть не при перетині кордону, а під час перебування на території Шенгенської зони.

Отже, суть проблеми полягає у тому, що у діючому Шенгенському праві бракує чіткої кореляції між множинністю в’їздів (задля чого надається багаторазова віза) та множинності цілей поїздки, яка майже неминучо виникає при використанні багаторазової візи із тривалим терміном дії. Саме ця правова прогалина послугувала підставою для юридично сумнівних дій німецьких правоохоронців.

Дії німецьких правоохоронців можуть бути оскаржені в судових інстанціях ФРН, і, з нашого погляду, справа має непогану судову перспективу для постраждалих українських туристів – звісно, за умови залучення кваліфікованого адвоката.

Правові підстави оскарження дій німецької поліції полягають у наступному. З точки зору права в Шенгені немає окремих категорій «туристичних», «приватних» чи «бізнес»-віз – таких понять взагалі немає у Візовому Кодексі ЄС. Для короткострокових поїздок існує лише віза категорії С. При цьому двох одночасно діючих віз категорії «С» в одному паспорті не може бути – навіть якщо особа здійснює короткострокові поїздки з різними цілями.

Отже, основним аргументом на користь правомірності дій українських туристів є той факт, що на момент оформлення подорожі вони мали в паспорті діючі шенгенські візи категорії «С»: Візовий кодекс ЄС не передбачає можливості оформлення іншої шенгенської візи на той самий період, протягом якого триває дія існуючої візи.

Потенційні туристи не змогли б оформити собі паралельно діючу «туристичну» шенгенську візу, якщо на цей момент мають іншу, навіть якщо вона видана з метою ділових поїздок. Єдиним теоретично можливим варіантом було б оформлення нової, але одноразової візи з туристичною метою, але при цьому діюча багаторазова віза була б анульована консульством, що є неприйнятним для власників такої візи. Якби туристи не погодились із анулюванням діючої шенгенської візи, у них би навіть не прийняли документи на оформлення нової «туристичної» візи.

Більше того, якщо термін дії багаторазової візи є меншим за півроку, її власник взагалі не має права подаватися на нову шенгенську візу до завершення терміну дії попередньої візи! (див. статтю 9.1 Візового Кодексу ЄС – «Holders of a multiple-entry visa may lodge the application before the expiry of the visa valid for a period of at least six months»).

Висновки:


Таким чином завдяки прискіпливості німецьких поліцейських виявлено конфлікт між правилом відповідності мети поїздки заявленим цілям (при оформленні багаторазової візи)  та необхідністю здійснювати поїздки з різними цілями протягом дії зазначеної візи за умов неможливості мати одночасно дві-три паралельно діючі шенгенські візи.

Вказана проблема може бути частково вирішена через створення судового прецеденту, що передбачає звернення постраждалих до судових інстанцій ФРН. Повне вирішення даної проблеми вимагає внесення відповідних змін до Візового Кодексу ЄС.

Виявлена проблема має широке суспільне значення, адже потенційно жертвами правової колізії можуть стати понад 300 тисяч громадян України, які нині мають діючі багаторазові шенгенські візи і користаються ними в рамках закону, який прямо не вимагає ідентичності цілей всіх здійснюваних ними поїздок.

Ми закликаємо:


Посольство України в Німеччині - надати необхідну допомогу постраждалим українським туристам, в тому числі під час судового розгляду справи, з метою, в тому числі, створення необхідного судового прецеденту визнання вказаних дій поліції неправомірними.

Органи ЄС - розглянути можливість внесення змін до існуючого законодавства з метою усунення виявленої проблеми, та чітко прописати право власників багаторазових шенгенських віз використовувати такі візи для поїздок з різними цілями, які визначені для віз категорії «С».

Делегацію ЄС в Україні та консульські служби країн-членів, насамперед Німеччини та Польщі, виступити з офіційним роз’ясненням ситуації та можливих шляхів її розв’язання.

 

Громадська ініціатива «Європа без бар’єрів»

 


Нашi Публiкацiї

24-02-2012

Як Україна виконує План дій з візової лібералізації? Результати громадського моніторингу Дане видання містить результати річного комплексного громадського моніторингу Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ),наданого Україні Євросоюзом. У публікації включено незалежну експертизу реформ у сферах безпеки документів, міграційної політика та реадмісії, громадського порядку і безпеки,зовнішніх зносин та фундаментальних прав.

16-01-2012

Безпека документів та міграційна політика: висновки та рекомендації міжнародних робочих груп для України. До видання увійшли дослідження експертів міжнародних секторальних робочих груп за напрямками «міграційна політика» та «безпека документів», що є важливими складовими руху України до безвізового режиму у відносинах з ЄС.

24-05-2011

Як досягти безвізового режиму з Європейським Союзом? Досвід Західних Балкан для України. Дана публікація розкриває особливості процесу візової лібералізації, що відбувся в країнах Західних Балкан та є актуальним для України. Досвід окремих країн регіону, висвітлений в рамках публікації, ілюструє успіхи та труднощі виконання Дорожніх карт (2008 — 2010 років) на прикладі Сербії, Боснії та Герцеговини, Албанії.

05-05-2011

Шенгенські консульства в оцінках та рейтингах. Візова практика країн-членів ЄС в Україні, 2010 р. Інформаційно-аналітичний матеріал, що міститься у даній публікації, є результатом масштабного та значною мірою безпрецедентного дослідження, виконаного «Європою без бар’єрів» влітку 2010 року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

06-09-2010

Безвізова Європа для країн Східного партнерства: шляхи досягнення Видання присвячене тактиці та стратегії руху до безвізового режиму країн Східного партнерства у відносинах з Європейським Союзом. Оцінки та рекомендації, підготовлені міжнародною експертною групою, розкривають наявні механізми та можливості візової лібералізації: як двосторонні, так і регіональні. Запропоновані матеріали спрямовані на посилення та подальшу професіоналізацію міжнародного громадського впливу та ефективне лобіювання ідей свободи пересування у Європі. Підготовка публікації відбувалась за участі провідних профільних європейських установ: Центру європейської політики (ЕРС, Брюссель) та Європейської ініціативи стабільності (ESI, Брюссель-Берлін-Стамбул)

05-09-2010

Коментований переклад Візового Кодексу Європейського Союзу Видання містить неофіційний переклад Регламенту № 810/2009 ЄС, що встановлює Кодекс Спільноти з візових питань (Візового Кодексу ЄС), супроводжений коментарями фахівців «Європи без бар’єрів». Коментарі стосуються нововведень Кодексу у порівнянні з іншими документами (насамперед, з діючою Угодою про спрощення оформлення віз між Україною та ЄС), спрямовані на підвищення громадської обізнаності щодо нормативно-правової бази ЄС з питань візової політики та покликані полегшити практичне використання даного документу українськими заявниками.

19-05-2010

Законодавче забезпечення руху до симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. Поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні Видання формулює перелік завдань у законодавчій сфері, виконання яких є необхідною умовою для встановлення симетричного безвізового режиму між ЄС та Україною. У другій частині видання систематизовано поточні оцінки візової практики країн ЄС в Україні — з використанням як даних незалежного моніторингу, проведеного «Європою без бар'єрів», так і офіційних даних.